Katowice ul. Radockiego 294, Bielsko-Biała ul. Matowa 13a, Sosnowiec ul. Hallera 8

606200969, 661586932 konkretbhp@op.pl

Rolnictwo – transport, przepisy BHP

Odzież robocza i ochronna

Do prac transportowych związanych z transportem rolniczym może przystąpić rolnik ubrany w dostoso-
waną do pory roku odzież roboczą. Poły bluzy lub koszuli należy zapiąć, a mankiety rękawów nie mogą
luźno zwisać. Powinien także założyć:

  • pełne buty z podeszwą antypoślizgową i podnoskiem chroniącym palce stóp,
  • przy wykonywaniu niektórych prac rękawice robocze i ochronne.

Bezpieczeństwo transportu

Przed przystąpieniem do pracy rolnik powinien zapoznać się z instrukcją:

  • bezpiecznej eksploatacji przyczepy oraz jej konserwacją i regulacją;
  • obsługi ciągnika rolniczego;
  • dołączoną do wału przegubowo-teleskopowego w przypadku przyczepy zbierającej.

Sprzęganie ciągnika z przyczepą

Przed rozpoczęciem prac każdorazowo należy sprawdzić stan techniczny ciągnika i przyczepy, zwłaszcza:

  • układ kierowniczy ciągnika oraz układy hamulcowe przyczepy i ciągnika, instalacji elektrycznej, oświetlenia drogowego i sygnalizacyjnego, a także stan urządzeń zaczepowo-przyłączeniowych.
  • Podczas sprzęgania nikt nie powinien znajdować się pomiędzy ciągnikiem a przyczepą.
  • Sprzęganie można rozpocząć po wyłączeniu silnika i unieruchomieniu pojazdu za pomocą hamulca postojowego.
  • Zaczep przyczepy powinien być wyposażony w sprężynę, co ułatwia łączenie przez jedną osobę.
  • W przypadku braku sprężyny, można wyposażyć go w podporę z regulacją wysokości.
  • Po zaczepieniu dyszla przyczepy z zaczepem transportowym ciągnika należy zabezpieczyć sworzeń zaczepowy zawleczką (jeśli nie jest to zaczep automatyczny).
  • Instalację elektryczną należy połączyć z instalacją elektryczną ciągnika oraz zabezpieczyć gniazdo przed wysunięciem.
  • Instalację hydrauliczną przyczepy należy połączyć z końcówką instalacji hydraulicznej ciągnika.

Przy tych czynnościach trzeba używać rękawic ochronnych.

  • Następnie połączyć instalację hamulca roboczego.
  • Po zakończeniu agregowania sprawdzić połączenie zaczepu, działanie instalacji elektrycznej, hamulca roboczego oraz układów.
  • Przyczepy rolnicze wyposażone w hamulce typu bezwładnościowego mogą być sprzęgane z ciągnikiem pod warunkiem, że łączna masa przyczepy z transportowanym ładunkiem nie przekroczy 5 000 kg (niedopuszczalne jest łączenie takich środków transportowych w podwójne zestawy).

SPRAWDŹ WARUNKI PRACY

  • Czy jesteś ubrany w odzież roboczą i buty z podeszwą antypoślizgową i podnoskiem?
  • Czy znasz instrukcje obsługi przyczepy rolniczej i ciągnika oraz stosujesz zasady ich bezpiecznej obsługi?
  • Czy masz wymagane uprawnienia do kierowania pojazdami rolniczymi i znasz przepisy ruchu drogowego oraz przepisy transportowe?
  • Czy ciągnik i użytkowana/e przyczepa/y są zarejestrowane i mają aktualny przegląd techniczny oraz są sprawne?
  • Czy zaczep przyczepy wyposażony jest w sprężynę odciążającą lub podporę oraz sworzeń zabezpieczony przed wypadnięciem?
  • Czy przyczepa wyposażona jest w drabinę lub stopnie ułatwiające wchodzenie i schodzenie?

JEŻELI NA JAKIEŚ PYTANIE ODPOWIESZ „NIE”, ZASTANÓW SIĘ I PODEJMIJ NIEZBĘDNE DZIAŁANIA, ABY TWOJA PRACA BYŁA BEZPIECZNA.

Skrzynie ładunkowe przyczep wywrotek powinnybyć zabezpieczone sworzniami ze wszystkich stron.

Sprzęganie drugiej przyczepy

  • Podczas sprzęgania niedozwolone jest przebywanie osób pomiędzy przyczepami.
  • Osoba pomagająca w sprzęganiu powinna stać poza strefą bezpośredniego zagrożenia oraz być widoczna przez kierującego ciągnikiem.
  • Po zakończeniu czynności należy skontrolować zabezpieczenie zaczepu oraz podłączyć przewody instalacji sygnalizacyjno-oświetleniowej a także instalacji hamulcowej i pneumatycznej przyczep/y.
  • W przypadku sprawności układów można zwolnić hamulec postojowy.

Załadunek

  • Nie wolno przekraczać ładowności przyczepy. W razie potrzeby należy skorzystać z łańcuchów spinających ściany boczne przyczepy.
  • W czasie załadunku nie wolno przebywać w skrzyni ładunkowej oraz w strefie prac załadunkowych przy użyciu sprzętu mechanicznego.
  • Ładunek należy rozmieszczać równomiernie, aby nie powodował przekroczenia dopuszczalnych nacisków osi pojazdu na drogę i nie utrudniał kierowania pojazdem.
  • Ładunek nie może także ograniczać widoczności, zasłaniać świateł, urządzeń sygnalizacyjnych, tablic rejestracyjnych lub innych tablic albo znaków, w które pojazd jest wyposażony.

Przejazd transportowy

  • Przed rozpoczęciem jazdy należy sprawdzić podłączenia i zdolność hamowania oraz wyjąć kliny spod kół.
  • Na tylnej burcie przyczepy/drugiej przyczepy (w przypadku przejazdu z dwoma przyczepami) trzeba umieścić trójkątną tablicę wyróżniającą pojazd wolno poruszający się1.
  • Przed ruszeniem należy każdorazowo upewnić się, czy w pobliżu ciągnika i przyczepy nie znajdują się niewidoczne z miejsca operatora osoby, np. dzieci.
  • Jadąc po drodze publicznej, należy stosować się do przepisów ruchu drogowego i przepisów transportowych. Dostosować prędkość jazdy do warunków i rodzaju przewożonego ładunku.
  • Kierujący ciągnikiem rolniczym jest obowiązany zjechać jak najbardziej na prawo w celu ułatwienia wyprzedzania innym pojazdom2.
  • Przy jeździe z ładunkiem ze wzniesienia należy mieć włączony taki sam bieg, jaki przy wjeździe na wzniesienie.

Przewóz materiałów sypkich

  • Materiały sypkie należy przewozić w szczelnej skrzyni ładunkowej dodatkowo zabezpieczonej przed rozsypaniem i zanieczyszczeniem drogi (przykrytej plandeką).

Przewóz ładunków przestrzennych (słoma, siano)

  • Maksymalna wysokość ładunku przestrzennego od podłoża może wynosić 4 m.
  • Ładunek umieszczony na pojeździe powinien być zabezpieczony przed zmianą położenia (np. pasami lub taśmami) i być stabilny.
  • Przewożenie słomy lub siana na przyczepie jest możliwe, jeżeli ma ona specjalną obudowę siatkową lub podwyższone burty.
  • Do transportu sprasowanej słomy lub siana można używać specjalnych przyczep tzw. platform transportowych.
  • Ładunek wystający poza boczne płaszczyzny obrysu pojazdu może być umieszczony tylko w taki sposób, aby całkowita szerokość pojazdu z ładunkiem nie przekraczała 2,55 m, a przy szerokości pojazdu 2,55 m nie przekraczała 3 m, pod warunkiem umieszczenia ładunku tak, aby z jednej strony nie wystawał na odległość większą niż 23 cm.

Przewóz osób i zwierząt

  • Zabrania się przewozu osób i zwierząt w przyczepie nieprzystosowanej do tego celu.
  • Dopuszcza się przewóz osób wykonujących czynności ładunkowe w przyczepie ciągniętej przez ciągnik rolniczy pod warunkiem, że:
  • liczba przewożonych osób nie przekracza 5,
  • osoby stojące trzymają się uchwytów,
  • osoby nie znajdują się pomiędzy ładunkiem a przednią ścianą przyczepy, a prędkość zespołu pojazdów nie przekracza 20 km/h.
  • Do przewozu zwierząt należy stosować przyczepy przeznaczone do tego celu. W razie używania przyczep ogólnego przeznaczenia należy je przystosować do rodzaju transportowanych zwierząt.

Przewóz długich elementów

  • Przy przewożeniu długich elementów tylną burtę należy zdjąć lub zamocować tak, aby nie zasłaniała tylnych świateł.
  • Ponadto należy na końcach oznakować je zgodnie z przepisami ruchu drogowego.

Rozładunek

  • Przed odłączeniem przyczepy od ciągnika należy unieruchomić ją hamulcem postojowym oraz za pomocą klinów (w przypadku przyczepy dwuosiowej klin tylko pod jedno koło tylnej osi – jeden z przodu, a drugi z tyłu koła).
  • W przypadku przyczep wywrotek podczas podnoszenia skrzyni należy przestrzegać bezpiecznych odległości od linii energetycznych.
  • Wzbronione jest dokonywanie wywrotu ładunku w kierunku pochylenia terenu oraz jazda z uniesioną skrzynią ładunkową.
  • Niedopuszczalne jest przechylanie skrzyń ładunkowych przyczep wywrotek na jednym sworzniu lub przy całkowitym kącie wychylenia większym niż 50°.
  • Integralnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo eksploatowanej przyczepy jest mechaniczna blokada skrzyni przyczepy, która w każdym przypadku powinna być zastosowana, gdy prowadzone są prace pod uniesionymi skrzyniami przyczep bądź, gdy skrzynia przyczepy pozostaje na dłużej w pozycji uniesionej.
  • Podczas prowadzenia prac wyładowczych przebywanie osób pomiędzy uniesioną skrzynią a konstrukcją przyczepy jest zabronione.

Wykonywanie napraw

  • Przed rozpoczęciem prac pod uniesioną hydraulicznie skrzynią ładunkową przyczepy, należy zabezpieczyć ją dodatkową, odpowiednio wytrzymałą podporą.
  • Nie wolno podpierać podniesionej przyczepy przy użyciu kruchych elementów, takich jak np. cegły, czy pustaki.
  • Demontaż koła może się odbywać tylko przy niezaładowanej przyczepie.

Dobre praktyki

Dobrą praktyką jest, żeby kierujący pojazdem:

  • pamiętał o apteczce pierwszej pomocy, która powinna znajdować się w ciągniku,
  • korzystał z drabin do wchodzenia i schodzenia z przyczepy.

Nie wolno!

  • Użytkować przyczepy dzieciom, osobom nieuprawnionym do kierowania ciągnikami rolniczymi z przyczepą, osobom nietrzeźwym lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu.
  • Wykorzystywać przyczepy niezgodnie z jej przeznaczeniem.
  • Użytkować przyczepy w czasie jazdy z rozpiętymi i opuszczonymi burtami.
  • Przewozić ludzi na błotnikach ciągnika, dyszlach, zaczepach, pomostach i w przyczepie.
  • Wchodzić na przyczepę i schodzić z niej w trakcie jazdy.
  • Pozostawiać kluczyków w stacyjce ciągnika po opuszczeniu kabiny.
  • Prowadzić prac pod uniesioną i niezabezpieczoną skrzynią przyczepy.

Należy pamiętać, że zespół pojazdów może składać się najwyżej z 3 pojazdów (ciągnik rolniczy i dwie przyczepy).

1 § 52 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz. U. z 2013, poz. 951);
2 art. 24 ust. 6 ustawy prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2012, poz. 1137).
© Państwowa Inspekcja Pracy, Wydanie 2/2017, Stan prawny czerwiec 2017 r.